handbagage

Keep calm and Carry-on!

Met alle zever rond luchtvaartmaatschappij je-weet-wel de laatste maanden, en na een heel ergerlijke vlucht naar Ierland waarbij ik het gevaar liep een fikse extra kost te betalen, wilde ik het allemaal eens op een rijtje zetten: reizen met enkel handbagage, hoe doe je dat?

Pas op: in dit artikel verwerk ik ineens een review van de Subterra handbagage van Thule. Die review is allesbehalve neutraal, en mega subjectief. Ik kan daar niks aan doen, ik heb nog nooit zo’n goed merk als Thule gehad.

Hoe zit dat nu eigenlijk met handbagage?
Voor bijna alle luchtvaartmaatschappijen is handbagage gratis. Of op zijn minst in de prijs van je ticket inbegrepen. Ik ben daar fan van, want op die manier kan ik niet ineens verrast worden door extra kosten.

Maar dat wil niet zeggen dat handbagage onbeperkt is. Integendeel. Handbagage dient een bepaalde maat te hebben, of die mag zelfs mee niet aan boord. De gangbare maten zijn 55cm op 40cm op 25cm. Meestal mag je ongeveer 10 kilo mee aan boord nemen. Maar pas op: niet elke maatschappij keurt deze afmetingen goed. Check altijd eerst bij de voorschriften van je luchtvaartmaatschappij voor je vrolijk aan het inpakken gaat.

Bijna alle luchtvaartmaatschappijen geven ook op voorhand duidelijk aan of handbagage is inbegrepen in de prijs van je ticket of niet. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Zoals luggage-fees. De persoon die dat heeft uitgevonden, moet wel een onplezierig karakter hebben.

Handbagage

De Thule Subterra Carry-on heeft exact de juiste maat om als handbagage aan boord te mogen bij de meeste luchtvaartmaatschappijen.

Reizen met enkel handbagage, is dat mogelijk?
Ja, echt wel. Er van uitgaande dat je niet langer dan een week weg bent, en geen extreem materiaal nodig hebt. Ski’s ga je daar namelijk echt niet inkrijgen. Maar als je goed inpakt en soms een beetje puzzelt, kom je al een heel eind. Kies je daarbij ook nog eens de juiste valies, lukt dat zéker.

De juiste valies. In mijn bloggerjaren heb ik al behoorlijk wat valiezen versleten. De dag dat de Thule Subterra Carry-On aankwam, was een heuglijke dag. In tegenstelling tot veel andere valiezen, maakt de Subterra Carry-On enorm slim gebruik van zijn ruimte. Er zijn verschillende compartimenten, die alles gescheiden houden. Altijd handig, maar de Subterra Carry-On gaat nog een stapje verder: het kledingcompartiment heeft een druksysteem, waarbij je je kleding samenperst, wat ineens veel meer ruimte produceert. Bovendien zit je kleding zo stevig vast en blijft alles relatief kreukvrij. Win-win!

De zachte wanden van de Subterra Carry-on zijn flexibel genoeg zodat je gemakkelijk dingen kan wegsteken, terwijl de dikke laag bescherming er wél voor zorgt dat alle gevoelige dingen, zoals je telefoon of tablet, beschermd zijn.

Maar hoe kan ik alles meenemen wat ik nodig heb?
Heel simpel: je hebt echt niet zo veel nodig als je denkt. Voor een vijfdaagse reis is het vooral belangrijk dat je vijf propere onderbroeken en vijf paar sokken bij hebt. En t-shirts. Dat ook. Verder zijn één broek, één rokje en twee truien al meer dan genoeg. Als je een meisje bent, pak je ook best een bh in. Mannen mogen twee broeken meenemen.

Verder pak je ook een extra paar schoenen in, een paar persoonlijke spullen zoals elektronica, medicatie of make up, en toiletgerei. Denk er wel aan dat je toiletgerei op handbagageformaat moet zijn: maximum tien stuks van elk 100ml.
Als je aan boord gaat, doe je je de meest volumineuze dingen, zoals je wandelschoenen en je jas en sjaal, gewoon aan. Zo hoeven die niet in je koffer.

En voila. Dat is het al. Meer heb je niet nodig. En wanneer je echt in nood geraakt, bijvoorbeeld omdat het enorm geregend heeft en alles nat is, dan kan je echt wel in je hotel vragen om wat spullen te laten wassen. Dat kost dan misschien een beetje geld, maar da’s meestal niet zo veel.

Hoe vermijd ik extra kosten?
Zoals al gezegd, doet bijna geen enkele luchtvaartmaatschappij moeilijk over handbagage als je je aan de regels houdt. Jammer genoeg doet die ene dwarsligger echt irritant hard moeilijk. Kijk daarom altijd de voorwaarden van je luchtvaartmaatschappij na. En als je dat gedaan hebt, kijk dan nog eens.

De praktijken die nu aan de gang zijn, zijn allesbehalve fatsoenlijk. Die dwarsligger maakt het reizigers enorm moeilijk om ontspannen op reis te vertrekken. Ook al beweren ze dat alle informatie online te vinden is, in sommige gevallen is die zo opgesteld dat je uiteindelijk toch met vragen en onzekerheden blijft zitten.

In principe komt het er op neer dat sommige luchtvaartmaatschappijen een lage prijs rekenen voor de vlucht zelf, en hoge kosten rekenen voor alles wat er bij komt kijken. Eten en drinken is altijd al absurd duur geweest, maar nu moet je zelfs betalen om iets groters dan een heuptasje aan boord te mogen nemen. Vergeet je dat, of kies je per ongeluk de verkeerde formule, dan betaal je op de luchthaven hoge administratieve kosten om je spullen toch mee aan boord te mogen nemen.

Pas op: bij die ene dwarsligger is het zelfs al zo ver gekomen dat als je geen boardingpas (op papier of op je telefoon) bij je hebt, je moet betalen om die aan de incheckbalie te laten afdrukken.

Alles bij elkaar raad ik je sowieso aan om een duurdere luchtvaartmaatschappij te kiezen, waarbij alle kosten wel inbegrepen zijn. Uiteindelijk kom je op ongeveer dezelfde prijs uit, maar je hoeft je niet op te winden over onverwachte en onredelijke last minute kosten.

Pff, ik ga wel gewoon voor ruimbagage!
Ik snap dat. In sommige gevallen kies ik er ook voor om ruimbagage mee te nemen. Maar dat neemt niet weg dat je toch graag iets bij je hebt in het vliegtuig, toch? Een boek, een beetje handcrème, een flesje water. Dus waarom zou je voor ruimbagage betalen als je daarna nog eens voor handbagage moet betalen?

Bovendien verlies je weinig tijd met handbagage. Je kan gewoon het vliegtuig op en af zonder dat je moet wachten aan de bagage drop off, of aan de bagageband. Bovendien zijn al je spullen bij jou, binnen handbereik, wat ik voor sommige vliegtuigmaatschappijen wel een pluspunt vind.

Beloof je dat het niet erger gaat worden?
Nee, dat kan ik niet. Op moment van schrijven is deze informatie juist. Maar bagagevoorwaarden durven als eens veranderen. Bij de ene luchtvaartmaatschappij al sneller dan bij de andere. Kijk dus altijd de voorwaarden goed na voor je vertrekt.

En om je verder stress te besparen: pak slim in, kies voor een goede koffer en een goede luchtvaartmaatschappij. En denk alvast aan die prachtige bestemming waar je heen gaat.

Keep calm and carry-on.

Handbagage

Nog op zoek naar een kerstcadeautje voor je favoriete reiziger? Ik heb een idee!

2 Comments
  1. Jaaa, herkenbaar! Moest ooit bij EasyJet 50,00 bijbetalen omdat mijn koffertje een paar cm te groot was… Ik ga nu meestal uit voorzorg aan de kleine kant zitten in plaats van de grote, dus dat houdt in met superweinig bagage reizen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *