Op schok met Decathlon

De Decathlon. Dat wij daar allemaal van tijd tot tijd eens passeren, want wie heeft nu niet graag wandelschoenen voor 20euro. Of een rugzak voor nog eens 20euro?

Als kind ging regelmatig al eens langs bij de Dectahlon. Ik zat namelijk in de chiro, en ons mama wou liever niet elk jaar kei dure bottinnen kopen waar ik dan direct zou uitgroeien. Niet dat ze daar ooit schrik heeft voor moeten hebben, ik zit al sinds mijn tien jaar vast op dat 35-tje.

Maar hoe zit dat nu eigenlijk? Hoe marcheert Dectahlon, en waarom zijn hun producten zo goedkoop. Ik ging dat eens ontdekken, tijdens een weekendje in de Ardennen, tezamen met Decathlon.

Over Decathlon
Het hele Decathlon verhaal doet hier en daar wel wat wenkbrauwen fronsen. Is het goed materiaal, als het zo goedkoop is, en is het wel ecologisch verantwoord? En hoe zit dat met de productie? Gebeurt dat eerlijk en humaan?

Wel. Decathlon is niet perfect. Over de productielocaties worden weinig uitspraken gedaan. Maar wat je wél ziet, is dat het merk nogal zijn best doet om zijn producten effectief, ecologisch en duurzaam te maken. Dat is uiteraard een proces, en dat neemt tijd in beslag. Maar hier en daar is die verandering al heel erg voelbaar.

Over de productie
Wat we wellen kunnen zeggen over de productie, is dat veel van de ontwikkelingscentra op locatie liggen. Het ontwikkelingscentrum voor sneeuwsport, waar de nieuwste producten ontwikkeld en getest worden, ligt zo bijvoorbeeld in Passy, Frankrijk. Naast de bergen. Zodat je eigenlijk alleen maar de deur uit moet om dat nieuwe model ski’s te testen.

Daarnaast werkt Decathlon liefst met vaste partners, die ook navenant betaald worden. Een stabiele, sterke werkrelatie die zorgt voor een meer verantwoorde massaproductie. En het is nu net die massaproductie die de prijs zo laag houdt.

Over de producten
het ontwerpproces van Decathlon is constant in gang. Elke dag wordt er geprobeerd producten lichter, efficiënter, duurzamer te maken. Daarbij luistert het merk heel erg naar wat de consument, wij dus, zegt.

De producten worden ontworpen voor beginners tot ervaren sporters. Topsporters kunnen er misschien hun gading vinden, maar kiezen toch vaker voor andere merken. Maar, zoals Decathlon zelf zegt, streven ze er niet naar een sportwinkel te worden enkel voor topsporters. Nee, ze willen net sport toegankelijk maken voor iedereen.

Handigheidjes
Het leuke is dat Decathlon in veel landen te vinden is. Een complete lijst vind je uiteraard op hun website, wat in sommige situaties van pas kan komen. Stel, je bent ergens ten velde en je materiaal sneuvelt onverwacht. Kans is reëel dat er een Decathlon in de buurt is waar je je product kan laten ruilen. Allez, als het sneuvelen aan het product zelf ligt. Als je je rugzak in de fik gaat steken, ga je die niet kunnen ruilen, denk ik.

Maar wat echt mijn aandacht trok? Er wordt hard gewerkt aan een repair-dienst. Ja, echt waar. Tegen 2018 wordt er verwacht dat er een aantal repair shops zullen opduiken, speciaal voor wie problemen heeft met het materiaal. Véél ecologischer dan ruilen, en als je, net als in, je materiaal al eens durft te personaliseren, moet je geen afscheid nemen van die geliefde rugzak.

Nieuwsgierig naar meer? Momenteel ben ik druk aan de slag met sneakers en een rugzak. Binnenkort meer!

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *