Lagos

Simon goes: Lagos, megastad in wording

Waar anno 2019 Azië de lijst van grootste steden op aarde flink domineert, zullen daar in de komende 100 jaar flinke verschuivingen in plaatsvinden. Tokio, huidig nummer één, zou bijvoorbeeld in 2100 hekkensluiter zijn van de top 30. Dit met slechts een 28e plaats. Reden hiervan? De explosieve groei van Afrika. Zo zal naar verwachting in het jaar 2100 Afrika 40 megasteden hebben. Deze zogenaamde ‘Megasteden’ zijn steden met meer dan 10 miljoen inwoners.

Nu kennen we natuurlijk allemaal de metropolen Caïro, Johannesburg of Dakar. Maar heb jij ook wel eens gehoord van Lubumbashi, Blantyre of Niamey? Ook dit zijn stuk voor stuk steden waarvan wordt verwacht dat zij tegen 2100 de astronomische grens van 10 miljoen inwoners hebben aangetikt. Van de laatste in dit rijtje, Niamey, wordt zelfs verwacht dat zij 56 miljoen inwoners heeft in 2100. Niamey heeft namelijk de hoogste geboortecijfers ter wereld.

Koploper van het rijtje grootste steden in 2100 is het Nigeriaanse Lagos. In dat jaar wordt verwacht dat de stad bijna 90 miljoen inwoners zal hebben. Dat is de gehele populatie van Duitsland in enkel en alleen één stad.

Ooit was Lagos een klein stadje, ontdekt door de Portugese ontdekkingsreiziger Rui de Sequeira. Hij vernoemde de plek naar het vissersstadje Lagos aan de zuidkust van Portugal. Vanaf hier vertrokken toentertijd vele schepen voor expedities richting Afrika. Waarschijnlijk had niemand op dat moment kunnen bedenken dat het Nigeriaanse Lagos zou kunnen uitgroeien tot grootste stad ter wereld, met een inwoneraantal 700 keer zo groot als de Zuid-Portugese variant.

Lagos

De metropool ligt aan de Nigeriaanse kust.

Eko Atlantic: een stad op zee
Lagos is voor Afrikaanse termen een erg welvarende stad. Met haar olie-industrie wordt voor Afrikaanse begrippen het grote geld hier binnen gehaald. Verwacht wordt dan ook dat Lagos de komende jaren hét financiële centrum van Afrika wordt. Basis voor dit financiële centrum? Een uit de Atlantische Oceaan gestampte nieuwe stad. Je hoort het goed. Voor de kust van Lagos wordt door privé investeerders een heel nieuw stadsdeel uit de zee gebaggerd. De werkzaamheden van Eko Atlantic, zoals het project heet (Eko is een andere benaming voor Lagos), begonnen in 2009. Maar liefst 3 miljoen kubieke meter moesten toen met zand gevuld worden.

Voor het baggeren van deze 3 miljoen kubieke meter moest eerst een muur ín zee aangelegd worden. Een muur van 8 kilometer, die inmiddels de bijnaam The great Nigerian wall heeft. Deze muur beschermt Eko Atlantic van kusterosie en behoedt het nieuwe stuk land ook van natuurrampen en overstromingen. Dat behoeden van natuurrampen en overstromingen is erg belangrijk. Want Eko Atlantic moet niet alleen de economische hoofdstad van Afrika worden, maar ook 500.000 mensen huisvesten, toeristen onderbrengen en een wegenknooppunt voor de stad vormen.

De meningen over Eko Atlantic zijn verdeeld. En dit is geen wonder. Wolkenkrabbers met rooftopparty’s, 5 -sterrenhotels en het grootste winkelcentrum van West-Afrika. Dat is wat Eko Atlantic de stad beloofd. Maar aan al het moderne pracht en praal dat Eko Atlantic beloofd zit ook een keerzijde. Intussen hebben namelijk miljoenen mensen in de stad geen schoon drinkwater, scholing of een rioleringssysteem. Daarnaast leeft ook 60% van de Nigeriaanse bevolking van minder dan één dollar per dag. Volgens vele zal Eko Atlantic dan ook zorgen voor een nóg grotere apartheid in de Nigeriaanse bevolking.

Makoko, het Venetië van Afrika
Zo’n kleine 10 kilometer ten noorden van Eko Atlantic is die apartheid goed te zien. Hier ligt namelijk de sloppenwijk Makoko. Ook wel het Venetië van Afrika genoemd. Niet vanwege haar gondels en romantische bruggetjes, maar omdat Makoko de grootste op het water gelegen sloppenwijk ter wereld is. Bijna alles in deze vis-gemeenschap gebeurt op het water. Overheidsdiensten zoals straatverlichting, bussen of elektriciteit vind je hier niet. Maar ook scholen of zelfs een ziekenhuis is er niet voor de inwoners van Makoko. Toch is er volgens de inwoners van de sloppenwijk vaak genoeg om hulp gevraagd van de overheid. Maar tevergeefs. Hierdoor ontstaat de vraag of deze Lagosiaanse onderklasse in de steek wordt gelaten in de race naar een futuristisch Lagos.

Wil je meer weten van Makoko? Film- en documentairemaker Reggie Akingbade maakte er begin 2019 deze prachtige mini-doc over.

Go-Slow
Niet alleen schoonwatervoorzieningen, riolering en elektriciteit zijn problemen in de stad. Ook een gebrek aan infrastructuur zorgt voor problematiek. De velen bruggen die de eilanden van Lagos met elkaar verbinden staan meestal 7 dagen per week helemaal vast. Een rit naar het vliegveld van 15 kilometer kan dan ook zomaar 2,5 uur duren. Nigerianen noemen deze constante massafile dan ook ‘The Go-Slow’. Naast grote ergernissen biedt de ‘Go-Slow’ voor veel mensen ook kansen. De dagelijkse opstoppingen vormen voor markthandelaren en straatverkopers hun verkoopplek. Het is dan ook niet voor niets dat deze straatverkopers de naam ‘Go-Slow-boys’ hebben gekregen.

De explosieve groei maakt het Lagos dus niet bepaald gemakkelijk. Als de stad op deze snelheid doorgroeit, loopt Lagos volgens kenners over 25 jaar helemaal vast. Het is dan ook niet voor niets dat verschillende bekende stadsarchitecten op de zaak ‘Lagos’ zijn gezet.

Niet alleen in Afrika zullen dit soort infrastructurele problemen plaats gaan vinden. Ook in Europa staan ons wat uitdagingen te wachten. In Parijs wordt op dit moment het grooste transportproject in Europa gebouwd, om een verkeersinfarct tegen te gaan. Dit gigantische project (Paris Grand Express)  zal 4 nieuwe metrolijnen openen, 200 kilometer aan nieuw spoor en 71 nieuwe stations. Geschat wordt dat het gehele project zo’n pakweg 25 miljard euro zal gaan kosten.

Toch zullen onze Europese Metropolen zoals Parijs in het jaar 2100 niet veel indruk maken naast de Afrikaanse megasteden. Verwacht wordt dat Parijs, op dat moment de grooste stad van Europa, slechts met een 68e plaats op de lijst staat. We kunnen in ieder geval één ding vaststellen en dat is dat Afrika, en ook Lagos niet meer te ontkennen zijn.

Lagos

De Go-slow zorgt nu al voor problemen in Lagos.

Meer artikels lezen van Simon? Dat kan hier! 

No Comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *