Istanbul New Airport

Simon goes: Istanbul New Airport in Turkije

Vliegen. Iets wat we met z’n allen steeds meer zijn gaan doen in de afgelopen decennia. Een goed voorbeeld hiervan zijn de passagiersaantallen van Brussels Airport. Van onze Brusselse luchthaven wordt verwacht dat zij in 2020 maar liefst twee keer zoveel passagiers zal ontvangen dan in 2005.

Er is echter een luchthaven die alle records breekt. Namelijk Istanbul Atatürk Airport. Dit vliegveld kreeg er in slechts 10 jaar tijd 40 miljoen passagiers bij. En niet alleen de luchthaven groeide explosief, maar ook de stad Istanbul spreidt zich uit als een olievlek. Istanbul Atatürk Airport ligt bijna midden in de stad en hierdoor was het bouwen van een 3e landingsbaan niet mogelijk. Istanbul Atatürk Airport zat al snel aan haar plafond. Daarom kwam president Recep Tayyip Erdogan met een van de grootste bouwprojecten uit de Turkse geschiedenis. Istanbul New Airport.

Istanbul New Airport

Istanbul New Airport

Werkzaamheden aan dit gigantische project begonnen in 2009. 15 jaar later, moet Istanbul New Airport 150 miljoen jaarlijkse passagiers ontvangen, 6 keer zo veel als Brussels Airport. Om al deze passagiers te kunnen ontvangen zal de luchthaven uiteindelijk 6 landingsbanen hebben, 566 incheckbalies en zal het de grootste passagiersterminal ter wereld zijn. Geschat wordt dat het project zo’n 11 miljard euro zal gaan kosten.

Istanbul Airport is slechts een van de vele megaprojecten die Erdogan op zijn naam heeft staan. Door heel Turkije lopen op dit moment zulk soort megaprojecten. Een 31- kilometer lange tunnel onder de rivier de Bosphorus die Europa met Azië moet verbinden. En ook een hogesnelheidslijn langs de Turkse kust die de 2e langste ter wereld zal worden. Volgens Erdogan moeten dit soort megaprojecten Turkije en Istanbul wereldwijd verder op de kaart zetten.

Een deel van de luchthaven is nog in aanbouw.

Istanbul New Airport

Istanbul New Airport is niet alleen om haar grootte een project dat veel bekijks trekt. Maar ook om de snelheid waarmee het gedaan wordt. Waar dit soort megaprojecten vaak in 15, soms 20 jaar, voltooid worden, duurde dit in Istanbul nog geen 10 jaar. De bouw ging zelfs zó snel dat het vervoer naar de luchthaven nog een klein probleempje is. Op dit moment wordt er nog hard gebouwd aan een metrolijn die Istanbul New Airport met bekende bezienswaardigheden zoals het Taksim plein, Sultanahmet en Karaköy verbindt. Ook dit is op zijn beurt weer geen klein projectje. Istanbul Airport light namelijk 35 kilometer van de binnenstad vandaan.

Het vervoer naar de luchthaven wordt op dit moment gedaan door Havaist. Een busmaatschappij die passagiers vanaf 50 plekken in Istanbul naar de gloednieuwe luchthaven brengt. De route naar de luchthaven is ronduit indrukwekkend te noemen. Na zo’n 30 minuten door groene, heuvelachtige landschappen te hebben gereden, verschijnen ineens tientallen hijskranen aan de horizon. Waarna de bus het enorme luchthaventerrein oprijdt. Een eye catcher die van verre te zien is, is de luchtverkeerstoren. De toren is namelijk gebouwd in de vorm van een tulp, de nationale bloem van Turkije.

Een hypermodern gebouw

De nieuwe luchthaven heeft haar bestaan met name te danken aan Turkije’s nationale luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines. De toekomst ziet er voor deze vliegmaatschappij zó rooskleurig uit dat zij maar liefst 65% van de slots op de nieuwe luchthaven in beslag zullen nemen. Waar op dit moment Dubai en Abu Dhabi een grote rol spelen bij het vervoeren van passagiers tussen Azië en Europa moet Istanbul daar snel verandering in brengen. Er is dan ook een aanzienlijke kans dat ook jij in de komende 10 jaar door de Duty Free van Istanbul New Airport wandelt. Want er is geen enkele luchtvaartmaatschappij die naar zo veel verschillende landen vliegt als Turkish Airlines.

In de ambitieuze luchthaven.

Meer lezen van Simon? Dat doe je hier.

No Comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *