Op reis door Macedonië: Ohrid en Mavrovo

Nadat mijn reisgenote Lies en ik enkele dagen gespendeerd hadden in en rond Skopje, werd het tijd om verder te trekken door de voormalige Joegoslavische Republiek. Deze keer namen we de bus richting een locatie die wijd en zijd bekend staat als een van de mooiste plekken in Zuidoost-Europa. Op naar het Meer van Ohrid!

Ohrid: een van de oudste en diepste meren van Europa
Vanuit Skopje kan je op zo’n drie uur tijd tot in Ohrid geraken. Ohrid is een gigantisch meer dat zowel in Albanië als in Macedonië ligt. Hoewel half Nederland op vakantie leek te zijn in Ohrid, had ik voordien nog nooit iets gehoord over deze bestemming. Volledig onterecht trouwens! Lies en ik verbleven in het Sunny Lake Hostel, een van de meest joviale hostels waar ik ooit geweest ben en gelegen op wandelafstand van het meer.

Ohrid is prachtig!

Onze eerste dag in Ohrid besloten we rustig te houden, dus hielden we het bij een simpele wandeling langs het meer. Na enkele minuten langs het water te wandelen kwamen we bij dé bezienswaardigheid van Ohrid, het klooster van St. John Kaneo. Vanaf dit punt heb je een schitterend uitzicht over het meer en het centrum van Ohrid.

Het klooster van St John Kaneo, één van de meest bekende plaatsen langs het meer.

Het verborgen strand en de caveman
Na genoten te hebben van het uitzicht, besloten Lies en ik op zoek te gaan naar een verborgen strandje, waar iemand van het hostel ons over had verteld. Toegegeven, de zoektocht was niet bepaald spannend en we waren niet de enigen die deze locatie ontdekt hadden, maar gelukkig was er plaats genoeg voor iedereen om rustig te kunnen ontspannen aan het meer.

Enkele mensen van het hostel, die ook op het strand waren, wisten ons te vertellen dat er iemand in een grot even verderop woonde. Blijkbaar was de man in kwestie in de loop der tijd een belangrijke bezienswaardigheid geworden in Ohrid. Nu begrepen we tenminste waarom er om de vijf minuten bootjes passeerden tot de nok gevuld met toeristen die met alle macht en moeite probeerden om een glimp op te vangen van deze zogenaamde caveman.

Macedonië

Het meer wordt druk bevaren.

Vanuit Ohrid kan je verschillende excursies maken rond en op het meer. Aangezien we hier niet lang verbleven en ons reisbudget er bijna door zat, besloten we om het bij een simpel boottochtje op het meer te houden. De stuurman vertrouwde ons wel heel erg snel zijn boot toe: nadat hij ons elks een shotje van de lokale geestverruimende spiritus had aangeboden, mochten we zelf het stuur overnemen. Niet dat het stuur van een boot vasthouden zoveel kunde vereist, maar het is toch het idee dat telt.

En die caveman? Die hebben we helemaal niet gezien.

Macedonië

Moeilijk is het niet, maar plézant!

Op het foute moment op de foute plaats: Mavrovo
Onze laatste stop in Macedonië hielden we in Mavrovo, een nationaal park op zo’n 100 km afstand van de hoofdstad. Zoals de titel reeds verraadde, kwamen we hier de foute moment aan, want er was namelijk helemaal niets te beleven. Pech, seg!

Toen we per bus terugkwamen, bleek dat we allesbehalve in de buurt van onze bestemming waren afgestapt. Gelukkig konden we rekenen op een lift van twee Macedoniërs die ons met veel plezier tot onze bestemming brachten. Rosa, één van die twee Macedoniërs, nodigde ons prompt uit om iets te komen eten in het hotel waar ze als kokkin werkt. Gezellig!

Macedonië

Het meer van Mavrovo is minstens even mooi als dat van Ohrid.

Normaal gezien waren Lies en ik van plan om een grote wandeling te maken of erop uit te trekken met de fiets, maar Moeder Natuur dacht daar jammer genoeg anders over. Het regende namelijk met bakken uit de hemel en Mavrovo was, op een paar straathonden na, helemaal verlaten. Dus besloten we dan maar om een bezoek te brengen aan Rosa in haar hotel.

Eenmaal ter plekke werden we heel hartelijk ontvangen en voorgesteld aan alle medewerkers van het hotel. Na veel fijne ontmoetingen en een stuk taart, waren Lies ik weer helemaal opgekikkerd. We kregen het aanbod om gebruik te maken van de spa van het hotel. In feite zijn we niet zo’n fan van het hele wellness gebeuren, maar voor een keer lieten we onszelf in de watten leggen. Ik kwam jammer genoeg met meer rugpijn buiten dan ik binnen was gegaan, maar ik heb toch geprobeerd om mezelf te overtuigen van het feit dat masseuses écht wel weten wat ze doen.

Even praktisch
Ohrid is een gemeente vlakbij de grens van Albanië. Hier vind je verschillende historische sites, waarvan enkele Byzantijnse. De kerk van St John Kaneo is een voorbeeld van één van die prachtige historische sites. Gebouwd op een klif, biedt deze plaats je een onvergetelijk uitzicht over het meer.

Het nationale park Mavrovo bestaat uit bergen, bossen en een enorm meer, genaamd het Mavrvo meer. In de winter is Mavrovo de perfecte locatie om te gaan skiën. In de zomer trekt het park veel wandelaars en fietsers. Wij hadden jammer genoeg de pech dat de zon ons in de steek liet. Hoe dan ook, het is echt de moeite waard om hier een stop te maken wanneer je door Macedonië reist.

Macedonië heeft ons op veel vlakken verrast: de prachtige natuur is nooit veraf, de hoofdstad is een aparte beleving en de bevolking staat altijd klaar om je te helpen. Ik heb enorm genoten van mijn reis door dit land. Jammer dat maar weinig Belgen Macedonië als vakantiebestemming overwegen. Want, kort samengevat: het is een aanrader!

Zelf op vakantie in Macedonië? Hier kan je terecht voor meer info.