Nachttrein

Er komt een nachttrein Brussel – Wenen

Ecologische reizigers zijn al langer gefrustreerd door het gebrek aan goede treinverbindingen tussen Brussel en de rest van Europa. Precies daarom wordt het nieuws dat de Oostenrijkse spoorwegen een nachttrein wil inzetten tussen Wenen en Brussel, met veel enthousiasme onthaald.

Van Brussel naar Wenen
Nachttreinen zijn natuurlijk geen nieuwe uitvinding. Er zijn tientallen interessante trajecten in Europa, zoals de nachttreinen door Zweden, Finland of tussen Duitsland en Oost-Europa. Maar het lijkt wel alsof België overgeslagen wordt wanneer het op nachttreinen aankomt. Je moet immers al naar Duitsland, Parijs of zelfs Wenen reizen voor je op zo’n traject kan stappen.

Maar daar komt dus nu verandering in. Andreas Matthä, de CEO van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, kondigde vorige week in de Wiener Zeitung aan dat ze werken aan een verbinding Brussel – Wenen. Deze zogenaamde Nightjet zou vanaf 2020 twee maal per week rijden. Het ambitieuze plan wordt voorzichtig door de NMBS bevestigd. Een verbinding tussen Amsterdam – Wenen wordt in 2021 verwacht.

Nachttrein

Reizen met de nachttrein is al in verschillende Europese landen mogelijk. Binnenkort ook in België.

Goed nieuws!
De komst van de Nightjet is natuurlijk goed nieuws. Het traject verbindt niet alleen Brussel met Wenen, maar ook met de rest van Europa. Vanuit Wenen vertrekken immers nachttrein naar Duitsland, Zwitserland en Italië, van waar je weer verder kan reizen binnen het land of naar buurlanden.

Met de nachttrein wordt reizen niet enkel ecologischer, maar ook comfortabeler. In plaats van in de vroege uurtjes naar de luchthaven te rijden, om daar dan enkele uren te moeten wachten, stap je gewoon op de trein en slaap je de uren weg in een van de comfortabele cabines. Je laat je in slaap wiegen door de trein en ontwaakt fris op je bestemming.

Aan boord
Het is nog even wachten welke faciliteiten de Nightjet tussen Brussel en Wenen zal hebben, maar het is niet ondenkbaar dat die erg zullen lijken op de Nightjets die nu al rijden op andere trajecten.

De website van Nightjet toont verschillende opties aan boord van zijn huidige treinen: zitplaatsen, publieke cabines met vier tot zes bedden en privé cabines met tot drie slaapplaatsen. Afhankelijk van het ticket dat je boekt, geniet je aan boord van een bescheiden hapje en drankje in de avond, en een ontbijt in de ochtend. Elke coupé beschikt over gepast sanitair. Privé cabines hebben een eigen toilet en douche. Bovendien vind je aan boord een coupé specifiek voor vrouwen.

Laat ons hopen dat de nachttrein Brussel – Wenen op een soortgelijke wijze ingericht zal worden!

Nachttrein

Reizen met de trein is ontspannend. Zeker wanneer het landschap gewoonweg schitterend is.

Reizen per trein
Zoals je weet, ben ik een fan van reizen per trein. Rustig uit het raampje staren terwijl je over de sporen zoeft, een boek lezen of zelfs genieten van een serietje op je tablet: ik noem dat ontspannen reizen.

Tot mijn spijt echter reis ik vaker per vliegtuig. Omdat er vaak domweg geen goede verbinding is per trein. Ik hoop dan ook dat de nachttrein Brussel – Wenen enkel maar het eerste traject is. Ik hoop dat er nog veel verbindingen mogen volgen. Bijna elk Europees land heeft een goed treinnetwerk, dus het is enkel logisch om die met elkaar te verbinden, om reizen én aangenamer, én ecologischer te maken.

Beroemde treinroutes in Europa
Hoewel ons Belgische spoornetwerk uitgebreid is en relatief goed werkt, hebben we natuurlijk een eerder stedelijk uitzicht wanneer we uit het raampje kijken. Maar dat is niet overal zo. De mooiste treinroutes lopen door Zwitserland en Noorwegen.

Het Zwitserse spoornetwerk is beroemd. En wel vanwege het uitzicht. De trein rijden dwars door de Alpen. Sommige coupés hebben zelfs een glazen dak, zodat je nog meer van het uitzicht kan genieten. Sommige stopplaatsen zijn niet meer dan een klein station vanwaar wandelroutes vertrekken. Andere stopplaatsen staan in het hart van bruisende skigebieden of hippe steden. Het is maar wat je wil!

In Noorwegen reis je per trein vlot doorheen het hele land. De landschappen zijn zo adembenemend, dat bepaalde treinroutes, zoals de treinroute van Flåm, een heuse attractie zijn geworden.
Enkele jaren geleden kwam iemand op het idee om een camera op de trein tussen Bergen en Oslo te bevestigen. Het resultaat is een zeven uur durende film, waarbij je het landschap ziet voorbij glijden vanuit het oogpunt van de machinist. De film werd als enorm ontspannen ervaren, en is één van de meest bekeken films gemaakt in Noorwegen.

Maar oordeel vooral zelf!

No Comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *