M/S Fæmund II

Op de M/S Fæmund II

Ken je dat gezegde: het is de reis, niet de bestemming, die er toe doet? Soms is dat waar. Niet altijd, maar soms. Ze noemen dat tegenwoordig slow travel. Reizen om te reizen. Ik weet niet wat jij daarvan vindt, maar ik vind dat wel tof. Zeker door een prachtig landschap, zoals in Noorwegen.

Noorwegen is zowat hét land van slow travel. Je hebt er ongeveer één minuut nodig om een kilometer te reizen per auto en nog niet zo lang geleden was het meest populaire tv programma daar Bergensbanen: een film van een trein die van Bergen naar Oslo rijdt. Van meer dan zeven uur lang. Echt.

Op de ferry
Toen ik laatst in Trøndelag, Noorwegen, was, had ik helaas geen trein voor handen. Maar ik had een ferry: de M/S Fæmund II.

M/S Fæmund II

De M/S Fæmund II ligt aangemeerd.

Deze boot opereert enkel in de zomer, en enkel op het meer Femunden, het tweede grootste meer van Noorwegen. Dit meer ligt op meer dan 600 meter boven zeeniveau en grenst aan Zweden. Bovendien ligt het bij het Femundsmarka National Park.

All aboard!
Al sinds 1886 vaart er een boot op het meer Femunden. Eerst was er een stoomschip, de S/S Fæmund, en in 1905 werd die vervangen door een stalen boot, de M/S Fæmund II. En dat is nog steeds de boot die nu elke zomer passagiers over het meer Femunden vaart.

Ik ging aan boord van de M/S Fæmund II op een regenachtige, winderige dag. Het water golfde sterk, en de boot danst een beetje op en neer. Om de een of andere reden droeg dat enkel bij aan de sfeer.
Aan boord kroop ik meteen onderdeks, waar er verse thee en wafels met room en confituur geserveerd werden. En zo begon mijn vaart, met room en confituur op mijn lippen.

M/S Fæmund II

Na mijn (vele) wafels, ging ik aan land bij de Engerdal Nasjonalepark Commune, waar de eigenaars van het plaatselijke hotel dit lekkers voor mijn neus zetten.

Aan land
De M/S Fæmund II vaart zigzag over het langwerpige meer Femunden. Hij stopt langs de piepkleine haventjes die links en rechts op de oevers liggen. Vaak gaat het om niet meer dan een steiger met een smal pad. Soms is er een kleine gemeenschap. Mensen die er wonen en die volledig afhankelijk zijn van het water om de rest van de wereld te bereiken. Een enkele keer staat er een hotel of vind je er een kleine camping.

M/S Fæmund II

Sommige aanlegplaatsen zijn niet meer dan een hutje en een steiger, soms vind je er wat meer.

Want de meeste reizigers nemen de M/S Fæmund II om te gaan kamperen. Je mag in Noorwegen immers overal vrij kamperen, zolang je de natuur en eigendommen van mensen respecteert. De M/S Fæmund II vaart volgens een vast schema, het is dus heel eenvoudig om met de boot naar één van de havens te varen, en je er een week of twee later weer te laten oppikken.

Slow Travel
Maar hoewel de boot vaak gebruikt wordt door kampeerders, wordt hij ook vaak gebruikt door mensen die, gewoon, een dagje willen varen. Aan boord vind je alles wat je nodig hebt. Hapjes, warme en koude drankjes, en zelfs lunch. Benedendeks of bovendeks kijk je naar het voorbij glijdende landschap of maak je een babbeltje met de andere reizigers.

Zo’n vaart neemt het grootste deel van de dag in beslag. In de zomer start je om 9.00u in Synnervika en kom je om 15.30u weer aan op dezelfde plaats. Drie dagen per week kan je genieten van een langere vaart, en ben je pas om 17.00u terug in Synnervika. In de herfst is er een verkortte route. Alle informatie – de route, de prijs – vind je op de website.

M/S Fæmund II

Eender het weer, zo’n vaart is een belevenis.

Genieten
Ik genoot intens van de vaart met de M/S Fæmund II. Klopt, soms was het water een beetje woelig en moest ik eventjes een frisse neus gaan halen. Maar ik ben wel echt supergevoelig aan zeeziekte.

Het varen, het prachtige landschap, de gezelligheid aan boord: over het meer Femunden varen was vooral heel ontspannend. Toen er een groep kampeerders aan boord kwam, vuil en geurend naar het bos, werd ik spontaan een beetje jaloers. Ineens wilde ik mee van boord gaan met en rugzak en een tent, om een paar weken in de bossen te verdwijnen.

Tja. Ik zal nog een keertje moeten meevaren, denk ik, een andere keer.

M/S Fæmund II

Prachtig, toch!

No Comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *