Wat te doen als je vlucht gecanceld wordt

Een paar weken geleden stond ik gepakt en gezakt op de luchthaven van Charleroi met mijn goede vriendin Carolien klaar om naar Skopje te vertrekken. Zoals de titel al kan verraden, zijn we jammer genoeg nooit op onze bestemming geraakt.

Vertraging
Het begon al met een vertraging van zo’n twee uur, wat uiteindelijk niet zo heel erg vervelend zou zijn. Maar toen er na een tijdje op het meldingsbord verscheen dat we nog eens negen uur extra zouden moeten wachten voor we konden opstappen, was onze beslissing redelijk snel genomen: naar huis gaan en hopen dat we toch een deel van onze centen zouden terugkrijgen.

Vergoedingen claimen
En dit is ons ook behoorlijk aardig gelukt. Van alle informatie die ons werd meegedeeld in verband met onze vlucht raakte het grotendeel kant nog wal. De man van douane deelde ons mee dat onze vlucht gewoon niet meer zou doorgaan, maar onze vliegmaatschappij liet weten dat het vliegtuig de dag erna pas zou opstijgen. Behoorlijk verwarrend dus allemaal.

Aangezien we ook maar twee en halve dag hadden om te spenderen in Skopje was het absoluut de moeite niet om op de luchthaven te blijven kamperen in de hoop dat we toch nog zouden kunnen vertrekken. Ik moet toegeven dat het redelijk triest is gewoon naar huis terug te keren als je ergens zo hard naar uitkeek, maar uiteraard is dat het einde van de wereld niet.

Proberen gaat mee
In de hoop dat we een deel van ons geld zouden terugkrijgen, hebben we een aantal claims neergelegd. De eerste claim die we ingediend hebben, was er eentje bij Claimingo, een jonge Nederlandse onderneming. Onze vlucht had ons uiteindelijk slechts 35 euro gekost, maar we hadden uiteraard ook al andere onkosten gemaakt: ons verblijf in Skopje, de parking in Charleroi, de benzine…
Bij dit bedrijf hadden we geen succes. Een van de medewerkers liet ons weten dat we geen recht hadden op een vergoeding aangezien de vlucht blijkbaar toch was doorgegaan en wij deze dus niet genomen hadden. Hoewel we vreesden dat we ook bij andere ondernemingen achter het net zouden vissen, waagden we toch nog een poging.

Deze keer legden we een claim neer bij Air Help én met succes! Deze week ontving ik 600 euro op mijn rekening ter vergoeding van onze vlucht. Deze organisatie stelden zich geen vragen bij het feit of we de vlucht al dan wel of niet genomen hadden en keerden ons in een mum van tijd een vergoeding uit.

Mochten we de vertraagde vlucht toch nog genomen hebben, hadden we nog steeds recht gehad op deze vergoeding. In feite ideaal als je voor een langere periode op reis vertrekt en er niet te veel haast achter zit. Je moet dan wel die veel te lange wachttijd zien te overbruggen, maar als je vlucht er dan mee terugbetaald is, kan dat toch ook weer tellen. Hoewel we deze keer jammer genoeg niet tot in Macedonië geraakt zijn, maakt deze compensatie veel goed. De volgende poging die ik waag om tot ginder te geraken, is dan toch ook al voor een deel vergoed.

Hoe pak je het aan?
Maar hoe werkt zoiets? Waar heb jij als reiziger recht op? En hoe pak je dat aan? Wij zochten het uit.
Het eerste wat opvalt: het is géén exacte wetenschap. Soms lukt het, soms niet. Om verscheidene redenen. Maar met het motto proberen gaat mee kom je al heel ver.

In principe heb je recht op een vergoeding zodra jouw vlucht meer dan drie uur vertraging heeft. In dat geval ga je best naar de incheckbalie en vraag je het personeel om jouw rechten. Dan krijg je een papier dat je kan invullen en indienen. Dit zou jou een vergoeding kunnen opleveren.
Wordt jouw vlucht gecanceld en is er geen vervangingsvlucht, dan heb je uiteraard ook recht op een vergoeding.

De laatste maanden schieten bedrijfjes zoals Claimingo en Air Help als paddenstoelen uit de grond. Je legt bij hen een claim neer als jouw vlucht vertraagd of gecanceld werd, en zij betalen jou uit. Uiteraard houden zij een klein bedrag van jouw claim voor zichzelf. Best lucratief, want vliegen en vertragingen gaan hand in hand.

Volle vluchten
Wat ook al eens gebeurt, is dat een vlucht te vol zit. Er zijn simpelweg te veel passagiers voor de beschikbare plaatsen. En dan durft het al eens gebeuren dat stewardessen aan de gate gaan zwaaien met cash geld. (Bijvoorbeeld) 80euro voor de persoon die zijn plaats wilt afstaan en gratis de volgende vlucht wil nemen. Reageert er niemand, dan stijgt dat bedrag snel.

Ook hier kan je je voordeel doen. Het heeft geen zin enorme bedragen te gaan eisen, want dat werkt toch niet. Maar ik heb al wel gehoord van mensen dat ze het genoemde bedrag aannamen, én een transfer naar hun verblijfplaats eisten, op kosten van de vliegmaatschappij.

Durf op je strepen staan
Dus. Bekijk het een beetje sportief. Geld gaan eisen voor van alles en nog wat, helpt niet. Maar weten waar je recht op hebt, is geen slechte zaak. En proberen gaat mee. Zolang je je logisch verstand gebruikt, en geen zotte eisen gaat stellen, is de kans groot dat je je geld terug krijgt. Je verliest er niks mee, en in het beste geval ga je naar huis met een leuk bedrag. Of dat opweegt tegen een verloren vakantie, is een andere vraag. Maar het helpt alleszins een beetje.


One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *