Een Winter Expeditie in Zweden

Kerstvakantie! Wat hebben we daar naar uitgekeken. Eindelijk op weg naar Zweden voor ons winteravontuur. Wij zijn een dag eerder vertrokken richting Kiel zodat we op zaterdagochtend op ons gemak naar de ferryboot kunnen. Op vrijdagavond nog even over de kerstmarkt geslenterd in Kiel, lekker warme chocomelk drinken en curryworst eten. Een gezellig begin van de vakantie!

Met de boot naar Oslo
Op zaterdagmorgen na een heerlijk ontbijtje op weg naar de boot. Het aanmelden in de haven verliep soepel en we mochten al snel de boot op. De overtocht op de boot was eigenlijk verrassend leuk. Er waren winkeltjes en restaurantjes aan boord en er was een show met zeer professionele zangers en dansers.

De volgende morgen aangekomen in Oslo waren we in een half uur van boord en op weg naar Zweden. Na een prachtige rit door besneeuwd landschap kwamen in de middag aan bij de Bed and Breakfast waar we die week verbleven. We kregen in de B&B een lijstje met onze activiteiten voor die week. De volgende dag stond al direct de tocht met sneeuwscooters en het slapen in een Tipi-tent op het programma!

Tipi.

De winter expeditie begint
De tocht bracht ons langs prachtig besneeuwde bospaden. Het besturen van de scooter door de smalle bospaden was niet echt makkelijk, zeg maar gerust een zware bezigheid, maar wel super leuk! Het slapen in de Tipi-tent was een hele belevenis. Door een kacheltje, dat we de hele nacht van houtblokken hebben voorzien, was het gelukkig heerlijk warm. Na een wandeling met sneeuwschoenen de terugtocht met de sneeuwscooters aanvaard.

Tipi. Bos.

Paardrijden in de sneeuw
Op woensdag stond er weer een leuke tocht op het programma. Het werd een tocht die een stuk rustiger verliep dan die met de scooters, we gingen paardrijden in de sneeuw! Met z’n allen moesten we het bos in om ons eigen paard mee terug te nemen naar de manege. Daar begon je met het borstelen van je eigen paard voor die dag. Toen het opzadelen en natuurlijk een oefenrondje in de bak. Eindelijk was het toen tijd om op weg te gaan. Met een hele rij paarden achter elkaar door de bossen en velden. We reden in onze eigen kerstkaart!

Knuffelen met husky’s
Op donderdag gingen we naar de huskyboerderij. Het begon met een lekkere kop koffie in een goed verwarmde Tipi-tent en toen naar op de honden. Zodra de honden je zien of horen barst er een enorm geblaf los! Ze willen zo graag lopen die beestjes. We hebben geholpen de honden uit de hokken naar een lijn te brengen waar ze aangehaakt worden om daar hun tuig om te krijgen. Een beetje “soep” zoals het baasje het noemde, te eten gegeven om ze vervolgens aan de slee te koppelen.

Snowgames huskysafari

De slee wordt stil gehouden met een anker in de grond en er moet iemand achterop de slee op de rem staan. Kun je nagaan wat een kracht 6 van die kleine honden hebben! Dan wordt de rem losgegooid en ben je weg. Met een enorme vaart raas je door het landschap. Weer een fantastische ervaring rijker.

fredrik_broman-dog_sledding-3788

Het winteravontuur loopt ten einde
Onze laatste dag in Zweden zijn we naar het skigebied Branäs gegaan en hebben de dag al wandelend door het witte, stille landschap doorgebracht. Je kunt hier ook heel goed skiën!
De volgende morgen om 7.00 uur vertrokken richting Oslo in flinke sneeuwbuien. De route was goed te rijden alleen in een heel rustig tempo. In Oslo weer op de boot naar Kiel en de volgende dag in één stuk door naar huis. Het winteravontuur was ten einde maar wat een fantastische vakantie was het. Misschien toch ook eens in de zomer genieten van dit mooie land!

Sneeuwschoenwandelen in Ruka

Wil jij deze kerst net zo’n verrassende vakantie als Mariska? Kijk dan eens bij Pharos Reizen! Pharos Reizen biedt bijzondere autovakanties waarmee je voor een aantrekkelijke prijs een verrassend stukje Europa ontdekt.
Heb je nog niets gepland met kerst? Hier vind je de mooiste reizen voor de kerstvakantie.